آنتن مرکزی هاتف الکترونیک - چند سالیست که مبحث مهم آزادسازی باندهای فرکانسی ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز جهت استفاده در نسل چهارم موبایل ( LTE ) بین وزارت ارتباطات و دولت که در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دارد، از سوی وزارت ارتباطات مورد بررسی قرار گرفته است. درخواست وزارت ارتباطات در دولت یازدهم و دوازدهم و به خصوص در این دوره که استفاده از اینترنت به حداکثر خود رسیده بیش از پیش شده و حالا این موضوع با توجه به نیاز مبرم به افزایش کیفیت و سرعت اینترنت به خاطر شرایط مربوط به ویروس کرونا، بار دیگر مطرح شده است. اما ماجرا دقیقا چیست؟
باید به این نکته اشاره کرد که هر چه میزان ترافیک، مصرف داده و حتی مکالمههای تلفنی در کشور بالا برود، نیاز است که منابع در اختیار اپراتورها نیز به تناسب آن افزایش پیدا کند. اپراتورهای موبایل در حال حاضر (با توجه به این که مصرف اینترنت موبایل کشور چندین برابر حد معمول شده) موفق شدهاند این افزایش ترافیک را مدیریت کنند اما این موضوع هم تا حدی مقدور است. از یک مرحله به بعد، اختصاص باند فرکانسی خاصی نیاز است؛ موضوعی که وزیر ارتباطات کشور نیز در توییتی به آن اشاره کرده است.
باندهای زیر یک گیگاهرتز دارای برد زیادی هستند و وزارت ارتباطات معتقد است که استفاده از این باندهای فرکانسی میتواند برای توسعه شبکههای تلفن همراه در مناطق مختلف کشور به ویژه در مناطق روستایی و کم جمعیت، مورد استفاده قرار بگیرد. این باور تنها به وزارت ارتباطات برنمیگردد و اتحادیه بین المللی مخابرات نیز از سالها پیش به تمامی سازمانهای تلویزیونی سطح جهان پیشنهاد کرده است این فضای فرکانسی را آزاد و در اختیار اپراتورهای موبایل بگذارند چرا که دیجیتالی شدن تلویزیونها و استفاده از فناوریهای ماهوارهای جایگزین به مراتب بهتری برای این فرکانسها است.
در واقع درسال ۲۰۰۶ که این مقررات تحت عنوان GE06 (ژنو ۲۰۰۶) تصویب شد، نمایندگان ایران از سازمان رگولاتوری (وزارت ارتباطات) و سازمان صداوسیما هم آن را امضا کردند. در آن زمان «علی عسگری» معاون فنی وقت صداوسیما که هم اکنون رئیس سازمان صداوسیما است، بر این موضوع صحه گذاشت ولی تا به امروز این وعده عملی نشده است.
براساس توافقنامه GE06 اتحادیه بین المللی مخابرات، ۱۲۰ کشور از جمله ایران متعهد شدند تا ۱۷ مه سال ۲۰۱۵ میلادی پخش رادیو تلویزیونی خود را به طور کامل از آنالوگ به دیجیتال تبدیل کنند. براساس این توافقنامه بین المللی، ایران متعهد شده بود تا تاریخ ۲۷ خرداد ۹۴ تکه باندهای ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز را آزاد کند تا امکان استفاده عادلانه از این منبع کمیاب ملی برای اپراتورهای مخابراتی کشور فراهم شود.
باید گفت این باندها به واسطه پوشش بسیار وسیع تر خود نسبت به سایر باندهای فرکانسی، برای اپراتورهای همراه کشور ارزش بسیار زیادی دارند. به زبان ساده میتوان ادعا کرد امروز با این باندهای فرکانسی مناطق مختلف کشور با دردسر و هزینه بسیار کمتری تحت پوشش خدمات اپراتورهای همراه قرار خواهند گرفت. در واقع یک اپراتور میتواند با استفاده از این باند فرکانسی، تا ۴ برابر هزینههای خود را کاهش دهد چون میتواند در مناطق کم جمعیت، پوشش آنتندهی بسیار بیشتری داشته باشد و نیاز به نصب دکلهای بیشتر و خرید تجهیزات نیست.
هماکنون پخش دیجیتال و آنالوگ صداوسیما زیر باند فرکانسی ۶۹۰ مگاهرتز است و بر اساس صحبتهای مسئولان وزارت ارتباطات، حداکثر استفادهای که صدا و سیما از کل باند دارد به ۱۵ درصد میرسد. با این حساب بقیه آن قابل آزادسازی و استفاده در بخشهای دیگر است.
وزارت ارتباطات تاکید دارد که تخلیه کردن این باندها هزینهای هم برای صدا و سیما ندارد چرا تکه باندهای فرکانسی مورد بحث بین این دو نهاد، هماکنون خاموش است و صداوسیما از آنها استفادهای نمیکند.
وزارت ارتباطات همچنین باور دارد که «این باندها از نظر ملی با ارزش هستند. اگر از این باندها در این حوزه استفاده نشود، در حوزههای دیگر هم استفاده نخواهد شد. اساساً ترند تکنولوژی در دنیا نشان میدهد که این باندها برای خدمات موبایلی هستند.»
با توجه به دیجیتالی شدن شبکه پخش همگانی صدا و سیما که در همه جای دنیا و از جمله ایران رخ داده است، حالا بخش اعظمی از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز که قبلا برای سرویس آنالوگ پخش همگانی استفاده میشد، آزاد شده ولی کماکان به طور بلااستفاده در دستان صدا و سیما قرار دارد. برای حل این مشکل اما نهادهای مختلفی از جمله مجلس و شورای امنیت ملی وارد عمل شدهاند که البته ورود مجلس به ماجرا، نتایج مختلفی در برداشته است. به عنوان مثال در سال ۹۷ کمیسیون تلفیق، مصوبه آزادسازی فرکانسها را رد کرد و در سال ۹۸ نیز صحبتی در این باره به میان نیامد، اما در لایحه بودجه امسال صحبتهایی مبنی آزادسازی این باند به میان آمده است.
مرکز پژوهشهای مجلس با الحاق یک بند به تبصره ۱۸ (مدیریت باندهای بسامدی ۷۰۰-۸۰۰ مگاهرتز) برای آزادسازی این فرکانس در بررسی لایحه بودجه ۹۹ ارائه کرده و در آن پیشنهاد برگزاری یک مزایده را داده است. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سلسله بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده، پیشنهاد داده که در اجرای مواد (۳)، (۶۷)، (۶۸) و (۶۹) قانون برنامه ششم توسعه کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان صداوسیما سیما مکلف به تخصیص دوباره و برگزاری مزایده اجاره باندهای فرکانس تجاری ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز و واریز درآمد حاصله به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۰۶ شوند.
البته در لایحه جدید مجلس مبنی بر پیشنهاد برگزاری مزایده برای کنترل این فرکانسها تاکید شده تجربه جهانی نشان داده گذر فرکانسی از پخش تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال دسترسی بسیاری از مناطق محروم به شبکههای تلویزیونی را با مشکل مواجه ساخته است. مشکلاتی که در این طرح به آن اشاره شده البته با توجه به دیجیتالی شدن تمام و کمال صدا و سیما به نظر میرسد امروزه روز چندان محلی از اعراب ندارند.
اولین تخصیص تکهباندهای طیف ۷۰۰ به خدمات موبایل در جهان مربوط به سال ۱۹۸۹ میشود که موجهای آنالوگ موبایل در آمریکا توسعه یافت و کانالهای ۷۰ تا ۸۳ این طیف در اختیار امواج آنالوگ موبایل قرار گرفت. گفتنیست در همین کشور هم در سالهای گذشته و همزمان با فرایند دیجیتالی شدن شبکههای تلویزیونی «کمیته ارتباطات فدرالی ایالات متحده آمریکا» اقدام به برگزاری مزایدهای برای واگذاری سراسری این باند در قالب فرایندی ۱۲ مرحلهای برای اپراتورها کرد تا متقاضیان شرکت در مزایده نزدیکترین پیشنهاد برای اختیار کردن تکه باند مورد نظر را داشته باشند. در همین راستا راهکار مزایدهای که توسط مجلس اعلام شده هم به نظر منطقی میرسد؛ هرچند نباید فراموش کرد قوانین رگولاتوری در همه جای دنیا متفاوت است.
باند فرکانسی ۷۰۰ مگاهرتز میتواند محدوده وسیعی را پوشش دهد، بنابراین میتوان از آن برای پوشش اینترنت در جادهها یا مناطق روستایی استفاده کرد. البته ناگفته نماند آزادسازی فرکانس های ارزشمند نسل دوم (2G) هم می تواند راهکار دیگری برای ارتقاء ظرفیت شبکه موبایل و افزایش سرعت اینترنت کاربران باشد.
در حالی که در بسیاری از نقاط دنیا واگذاری تکه باندهای پایین تر (نظیر باند ۶۹۴-۶۱۴ مگاهرتز) برای موبایل و 5G مدنظر قرار گرفته شده، در کشور ما هنوز در تکه بالای باند (۸۶۲-۷۹۱ مگاهرتز) بین دو نهاد اختلاف نظر وجود دارد و معلوم نیست این اختلاف نظر چند ساله در نهایت به کجا ختم خواهد شد و آیا پیشنهاد جدید مجلس مبنی بر به مزایده گذاشتن این باندها میتواند کار را یکسره کند یا خیر
منبع : دیجیاتو
جهت مشاهده محتوا تلفن همراه خود بر روی صفحه تلویزیون مد نظر با به کارگیری چند روش ساده می توانید صفحه نمایش موبایلتان را به تلویزیون وصل کنید و از تماشای محتواهای چند رسانهای خود لذت ببرید.
تکنولوژی جدید سامسونگ که توسط آن می توان تلویزیون های ماژولار بزرگ برای سینما ها و غیره را طراحی و اجرا کرد میکرو ال ای دی نام دارد که در کوتاه مدت می تواند جایگزین مناسبی برای تلویزیون های اولد شرکت ال جی شود
دومین شرکت کره ای که نام آن در لیست برترین سیستم عامل های تلویزیونی قرار دارد، ال جی (LG) است. ال جی پس از خریداری WEB OS از HP، توسعه آن را آغاز کرده و در نهایت در سال 2015 شاهد ورود اولین تلویزیون هایی بودیم که از این سیستم عامل بهره می بردند.
اپل تیوی 4K، نخستین مدل از پخشکنندهی چند رسانهای شرکت اپل است که قابلیت پخش محتوای 4K HDR را دارد. این دستگاه از تراشهی A10X Fusion استفاده میکند. شرکت اپل هفتهی پیش و در جریان رونمایی از محصولات جدید خود، از نسل جدید اپل تیوی با پردازندهی A10X Fusion و پشتیبانی از محتوای 4K HDR رونمایی کرد، در مطلب پیش رو، با ویژگیهای این محصول از دیدگاه کوپرتینونشینها آشنا خواهیم شد.
سامسونگ سالانه طیف گستردهای از محصولات را در بخشهای معرفی میکند؛ رویداد سامسونگ فروم فرصتی ایدهآل برای آشنایی با تمامی این محصولات برای کاربران است. غول فناورهی کره جنوبی امسل شهر رم را برای این رویداد اختصاصی خود برگزیده بود تا با حضور شرکای تجاری و اصحاب رسانه، جدیدترین دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار دهد.
ساختمان Plazzo del Congressi در قلب شهر رم، امسال میزبان جدیدترین محصولات سامسونگ در حوزهی لوازم خانگی، صوتی و تصویری و آنتن مرکزی، گجتهای پوشیدنی، گوشیهای هوشمند و نمایشگرهای حرفهای دیجیتال سایتج بود. در ابتدا و پیش از آغاز به کار نمایشگاه، طی کنفرانسی مدیران ارشد منطقهای سامسونگ به تشریح برنامههای این شرکت طی سالهای آینده و معرفی جدیدترین محصولات خود پرداختند.
در ابتدای این کنفرانس سانگوان میانگ مدیر عامل منطقهی خاورمیانه و شمال آفریقا سامسونگ از پیشرفتهای گستردهی این شرکت در سالهای اخیر سخن گفت. به گفتهی وی اکنون سامسونگ ششمین برند باارزش جهان است. میانگ در ادامه به اهمیت اینترنت اشیا و سرمایهگذاری گستردهی سامسونگ حول آن اشاره کرد.
در ادامه اهاب کاسم مدیر ارشد منطقهای سامسونگ به روی سن آمد تا به معرفی و تشریح نسل جدید تلویزیون و سیستمهای صوتی خانگی این شرکت بپردازد. وینود نایر در ادامه با حضور روی به معرفی نسل جدید سیستمهای تهویهی مطبوع و هوشمند سامسونگ پردخت. در پایان نیز آبدو چالا به ارایهی گزارشی از محصولات سامسونگ در حوزهی موبایل و تجهیزات پوشیدنی پرداخت. اما خبر مهم وی رونمایی از پلتفرم فروشگاه محتوای دیجیتالی سامسونگ کیو (Samsung Cue) بود که به زودی در دسترس تمامی کاربران قرار میگیرد.
یکی از مهمترین اهداف سامسونگ، تجهیز تمامی لوازم خانگی خود به قابلیتهای هوشمند تا سال ۲۰۲۰ است تا بدین ترتیب قدم بزرگی در عرصهی شهرهای هوشمند بردارد.
اما نمایشگاه سامسونگ فروم ۲۰۱۸ میزبان چند بخش اصلی از محصولات این شرکت بود. شاید گل سرسبد بخش سیستمهای صوتی و تصویری را بتوان تلویزیون ۸۵ اینچی 8K سامسونگ دانست. این تلویزیون QLED که هشت برابر رزولوشن بیشتری نسبت به تلویزیون 1080P رایج دارد، به هوش مصنوعی مجهز شده تا توانایی زیادی در آپاسکیل محتوا با رزولوشن کمتر داشته باشد. به ادعای سامسونگ این الگوریتم پیشرفته عملکرد به مراتب بهتری نسبت به نمونههای رایج فعلی بازار برای ارتقای رزولوشن محتوا دارد.
تلویزیونهای سری فریم سامسونگ نیز اکنون میزبان کوچکترین عضو خانوادهی خود هستند. سامسونگ در سال ۲۰۱۸ نسخهی ۳۲ اینچی این تلویزیون را نیز در کنار ابعاد ۶۵، ۵۵ و ۴۳ اینچی روانهی بازار خواهد کرد. عدم وجود هرگونه فاصله از دیوار، امکان تعویض قاب و فریم دور تلویزیونها و حالت Art لذاب نمایش تصویر همانند قابهای نقاشی، از جمله بارزترین مشخصههای این نسل از تلویزیونهای سامسونگ هستند. بزرگترین تولیدکنندهی تلویزیون در جهان برای کاربری عادی خانگی نیز محصولات گستردهای را تدارک دیده است. سری Q7 به عنوان پرچمدار فعلی، توانایی تولید یک میلیارد رنگ را دارد تا برتری قابل توجهی نسبت به انواع ۱۶ میلیون رنگ فعلی داشته باشد. البته سامسونگ به زودی از تلویزیونهای سری Q8 و Q9 نیز رونمایی خواهد کرد.
اما در کنار رونمایی از پنلهای پیشرفته، قابلیتهای هوشمند زیادی به تلویزیونهای جدید سامسونگ افزوده شده است. اپلیکیشن جدید مختص گوشیهای هوشمند، تنها در چند مرحله هر موبایلی را به تلویزیونها متصل خواهد کرد و در کنار امکان کنترل، اپلیکیشنهای گوشی را نیز به تلویزیون منتقل میکند (تنها اپلیکیشنهایی که در فروشگاه تایزن موجود باشند). اما قابلیت جذاب دیگر تلویزیونهای هوشمند سامسونگ، امکان اتصال آنها به صورت بیسیم به کامپیوتر و اجرای بازیهای استیم روی تلویزیون است.
در بخش سیستمهای صوتی نیز سامسونگ در کنار رونمایی از چندین ساندبار، سیستم صوتی خانگی و نمونههای مخصوص مهمانی، از فناوری پیشرفتهی جدیدی جهت ارتقای تجربهی صوتی محصولات خود پرده برداشت. یکی از مشکلات ساندبارها در مقایسه با سینمای خانگی، عدم امکان ارایهی تجربهی صوتی فراگیر است. اما ساندبار جدید سامسونگ به لطف فناوری آکوستیک بیم، با پخش صدا از طرفین و پرتاب آنها به دیوار، صدای انعکاس یافته از طرفین مختلف به کاربران خواهد رسید تا تجربهی متفاوتی با نمونههای متداول داشته باشند.
در بخش نمایشگرهای حرفهای و مخصوص کسب و کار، سامسونگ در کنار نمایش بازهی گستردهای از مانیتورهای عریض و فوقعریض گیمینگ، نمایشگر Flip View را نیز در معرض نمایش قرار داد. این نمایشگر که قابلیت چرخش ۹۰ درجهای را دارد، قابلیتهای متنوعی برای پرزنیشن در شرکت و کسبوکارها را در اختیار کاربران قرار میدهد. امکان دریافت فایل ورودی از موبایل، لپتاپ، فلش یا فضای ابری، در کنار قابلیت میرور کردن صفحهنمایش یا لپتاپ و کنترل آنها از طریق فلیپ ویو و همچنین ارسال فایل خروجی به پرینتر، فضای ابری یا حافظهی ذخیرهسازی، این نمایشگر را به محصولی بسیار جذاب و البته کاربردی تبدیل کردهاند.
در ماه های گذشته بسیاری از کاربران تلویزیون های ال جی از عدم پشتیبانی دالبی ویژن هنگام پخش محتوا از دستگاه های متصل شده به تلویزیون از طریق درگاه اچ دی ام آی خبر داده بودند. این مشکل باعث می شود هنگام مشاهده محتوا از این دستگاه ها سطح شفافیت تصاویر آنگونه که باید به نمایش درنیاید.
چه چیزی بهتر از آنکه یکی از محبوب ترین سیستم عامل های جهان راهی تلویزیون ها گردد؟ کمپانی گوگل در سال 2014 و در جریان کنفرانس اختصاصی خود برای نخستین بار سیستم عامل اندروید تی وی را معرفی کرد. این سیستم عامل در راستای تلاش های این شرکت برای معرفی یک سیستم عامل با کارایی بالا در تلویزیون های هوشمند معرفی شد. سیستم عامل اندروید تی وی در حال حاضر توسط برندهایی مانند سونی، هایسنس، تی سی ال، پاناسونیک، فیلیپس و... مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود آنکه توسعه سیستم عامل اندروید تی وی به طور اختصاصی در اختیار گوگل است، اما تولید کنندگان تلویزیون نیز سهم بزرگی را در این بخش دارا هستند؛ ایجاد زیرساخت های لازم جهت استفاده و بروزآوری تمام و کمال این OS از جمله وظایفی است که بر عهده آنها است. از جمله مهمترین ویژگی هایی که می توان در سیستم عامل Google Android TV بدان پرداخت قابلیت استفاده از اپلیکیشن هایی است که در سیستم عامل اندروید نیز موجود است.
اما یک مسئله مهم در این میان وجود دارد که باید بدان پرداخته شود؛ توسعه و کاربردهای این سیستم عامل تماما به تولید کنندگان تلویزیون وابسته است؛ به عنوان مثال سونی کارنامه درخشانی را در این زمینه به جای نگذاشته است. گوگل نسخه های جدید این سیستم عامل را دقیقا مانند اندروید ساده ارتقاء می دهد. به عنوان مثال هم اینک آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید تی وی با نام Android TV 7.0 نوقا در دسترس تولید کنندگان قرار گرفته است. گوگل نیز همواره در پی بهبود های این سیستم عامل است؛ به طوری که امروزه می توان از Google Play و Google Store نیز در آن استفاده کرد. علاوه بر فروشگاه های گوگل، حتی می توان فیلم هایی را از فروشگاه های آنلاین آن کرایه کرد. این سیستم عامل هم اینک در اتومبیل ها نیز به کار گرفته می شود.
از جمله دیگر قابلیت های خوب آن می توان به اتصال مناسب ذخیره سازهای جانبی اشاره کرد. همچنین حافظه داخلی تلویزیون هایی که از اندروید تی وی استفاده می نمایند نیز بسیار مناسب است. به عنوان مثال این مقدار هم اینک در تلویزیون های Sony برابر با 16 گیگابایت است که بیشترین حافظه داخلی در تلویزیون ها است. و اما سازگاری با کنسول بازی XBOX، دسترسی به بازی های اندرویدی، استفاده از سامانه های هوشمند جستجوی صوتی، استفاده از تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن، استفاده از اپلیکیشن های پخش آنلاین محتوا مانند یوتیوب و نت فلیکس و... نیز از جمله دیگر قابلیت های این سیستم عامل است. اندروید تی وی در سال اخیر رشد بسیار سریع و درخور توجهی را نشان داده است.
نقاط قوت و برجسته |
طراحی و توسعه |
---|---|
استفاده از محیطی مشابه با اندروید، استفاده از اپلیکیشن های اندروید، پشتیبانی و بروزرسانی قدرتمند، استفاده از فروشگاه های آنلاین متعدد، قابلت های بسیار زیاد، پشتیبانی از حافظه هایی با ظرفیت بالا |
کمپانی گوگل؛ آمریکا |
معرفی سیستم عامل شرکت گوگل به نام اندروید تی وی ( Android tv ) توسط آنتن مرکزی هاتف تهیه و برای مطالعه شما آماده سازی شده است.
سایر مقالات ایم مبحث
در سال 2017 میلادی، شرکت الجی با کسب سهم 75 درصدی از بازار تلویزیونهای اولد با اختلاف زیاد در رتبهی نخست برترین تولیدکنندهی این نوع تلویزیون قرار داشت.
اگر امروز برای خرید تلویزیون به بازار مراجعه کنید ۲ نام بیشتر از بقیه به گوش می رسد، سامسونگ و ال جی که از سرزمین های شرقی بر دنیای لوازم خانگی حکمرانی می کنند و بخش عمده بازار تلویزیون را در اختیار خود دارند. ال جی در این میدان با تلویزیون های OLED رقابت می کند و در سوی دیگر QLED های سامسونگ را داریم.
در خلال نمایشگاه سی ای اس ۲۰۱۸ کمپانی ال جی از تکنولوژی خود در زمینه ی تلویزیون های خانگی رونمایی به عمل آورد و این بار نسبت به سایر کمپانی ها بسیار متفاوت ظاهر شد. تلویزیون جدید اولد این کمپانی دارای ابعاد ۶۵ اینچی با قابلیت رول شوندگی می باش که کیفیت تصویری ۴K را به نمایش می گذارد. یکی از ویژگی های فوق العاده ی این تلویزیون که سبب شده نسبت به سایر کمپانی های متفاوت ظاهر گردد، قابلیت رول شوندگی نمایشگر در جعبه ای است که پایین تلویزیون قرار داده شده است.
در این مقاله قصد داریم تا از آنتن مرکزی هاتف شما را با تلویزیون های هوشمند دارای رابط کاربری و سیستم عامل های این تلویزیون ها آشنا نماییم، با ما همراه باشید
تلویزیون های هوشمند ابتدا در دهه 80 میلادی در ژاپن متولد شدند و پس از سپری کردن دوره های پر فراز و نشیب نهایتا از سال 2013 به بعد راه خود را جهت ورود مناسب به بازار و تعامل با مخاطبین پیدا کردند؛ تا پیش از آن تنها شاهد تلویزیون هایی بودیم که با اتصال درگاه های یو اس بی و یا ارتباط بلوتوث با تجهیزاتی مانند گوشی های موبایل، نام هوشمند را به خود گرفته بودند. اما این وضعیت به مرور تغییر کرده و سخت افزار نیز همگام با نرم افزار بهبود یافت. هم اینک شاهد تلویزیون هایی در بازار هستیم که فرق چندانی با یک کامپیوتر معمولی ندارند!
امروزه در هنگام خرید یک تلویزیون هوشمند نخستین مسئله ای که به ذهن کاربران ورود می کند، سیستم عامل تلویزیون است. سیستم عامل های تلویزیونی امروزه حرف اول را در کارایی یک تلویزیون هوشمند خواهند زد. در گذشته برندها از سیستم عامل های اختصاصی خود بهره می گرفتند که عمدتا نیز توسط همین شرکت ها طراحی می شد. این سیستم عامل ها بر پایه هسته لینوکس نوشته می شدند که این عادت بعدها نیز در سیستم عامل های امروزی تکرار گشت.
به طور حتم برای خرید یک تلویزیون هوشمند نیازمند بررسی دقیق و کامل سیستم عامل آن بوده و ما نیز این مطلب را برای کمک هر چه بیشتر به شما عزیزان آماده کرده ایم....
مباحث مربوط این موضوع :
سیطرهی سامسونگ در زمینهی تولید پنلهای اولد برای گوشیهای همراه انکار ناشدنی است؛ تا جایی که رقیب دیرینهی سامسونگ، اپل نیز نمایشگرهای اولد آیفون ۱۰ را از سامسونگ خریداری میکند. اما در بازار تلویزیونها شرایط متفاوت است؛ سامسونگ تولید تلویزیونهای اولد را متوقف کرده و بهجای آن دست به فروش تلویزیونهای QLED زده است. در عین حال، این غول کرهای در حال سرمایهگذاری روی فناوری آیندهنگرانهای موسوم به میکرو الایدی (MicroLED) است.
از سوی دیگر، سرمایهگذاری طولانی مدت الجی روی تلویزیونهای اولد در حال نتیجه دادن است و محصولات این شرکت در حال تبدیل شدن به گزینهی اصلی در بازار تلویزیونهای رده بالا هستند. در این بازار، تلویزیونهای اولد الجی بهطور مستقیم با تلویزیونهای QLED سامسونگ رقابت میکنند؛ اما سامسونگ که متوجه موفقیتهای الجی در زمینهی تولید تلویزیونهای اولد شده، اکنون تلاشهای بازاریابی خود را بر مقایسهی تلویزیونهای اولد و QLED متمرکز ساخته و سعی میکند معایب تلویزیونهای اولد را به نمایش بگذارد.
از طرفی رقیب هموطن سامسونگ از این شرایط راضی نیست؛ به گزارش نشریهی Business Korea، نمایندگان الجی در تایلند و مالزی بهطور رسمی از نمایندگان سامسونگ در این دو کشور تقاضا کردهاند تا انتشار آگهیهایی را که بر مشکل burn-in (کم نور شدن موضعی برخی از پیکسلها) در تلویزیونهای الجی تمرکز دارند خاتمه دهند. یکی از مواردی که خشم الجی را برانگیخته، یک آگهی در ارتباط با ضمانت ۱۰ سالهی مشکل burn-in توسط سامسونگ است که در آن مزایای تلویزیونهای QLED ذکر شدهاند. گویا در این آگهی تصویری از یک تلویزیون اولد با مشکل burn-in نشان داده میشود و در کنار این تصویر، نتایج آزمون burn-in که توسط وبسایت Rtings انجام شده نیز ذکر شدهاند؛ این وبسایت بهطور تخصصی آزمونهای burn-in را به انجام میرساند.
الجی از ادعای سامسونگ مبنی بر اینکه تمام تلویزیونهای اولد از مشکل burn-in رنج میبرند ناخشنود است و ادعا میکند که تبلیغات سامسونگ موجب گمراهی مشتریان میشود. از سوی دیگر، سامسونگ از متوقف ساختن انتشار این آگهیها سر باز زده و ادعا میکند که نه تنها تلویزیونهای الجی را هدف قرار نداده؛ بلکه صرفا در تلاش است تا مشتریان را با مشکلات تلویزیونهای اولد آشنا کند. بر اساس گزارش منتشر شده، الجی در نظر دارد در صورت عدم توقف پخش این آگهیها، خواستهی خود را از طریق مجاری قانونی پیگیری کند.
این اولین باری نیست که سامسونگ در تبلیغات خود مشکل burn-in در تلویزیونهای اولد الجی را هدف قرار میدهد. در ماه آگوست سال گذشتهی میلادی، سامسونگ در کانال یوتیوب خود آگهی را با عنوان «اولد در مقابل QLED: آزمون ۱۲ ساعتهی باقی ماندن تصویر» منتشر کرد. در این ویدئو تلویزیونهای الجی و سامسونگ از نظر مشکل باقی ماندن تصاویر روی صفحه مقایسه میشوند؛ در پایان این آگهی نیز محصول سامسونگ بر رقیب خود چیره میشود. همچنین، این شرکت کرهای سال گذشته با انتشار مطلبی در وبلاگ خود به تشریح مشکل burn-in در تلویزیونهای اولد پرداخته بود و سعی کردهبود به بازاریابی برای تلویزیونهای QLED خود بپردازد.
آنچه کنایهآمیز مینماید، این مسئله است که سامسونگ در حالی به تشریح مشکلات پنلهای اولد میپردازد که خود این شرکت بزرگترین تولید کنندهی پنلهای اولد برای گوشیهای همراه است. البته باید این مسئله را پذیرفت که اغلب گوشیهای هوشمند برای مدت دو سال یا کمتر مورد استفاده قرار میگیرند و مشکل burn-in بهطور معمول در بازههای زمانی طولاتیتری رخ میدهد. با این توصیف، این مشکل در تلویزیونها جدیتر است، چرا که اغلب مردم، در مقایسه با تلفنهای همراه، توقع دارند تلویزیونهایشان را برای مدت طولانیتری مورد استفاده قرار دهند. با این حال، تمرکز بر مشکلات پنلهای اولد بهجای تمرکز بر برتریهای فناوری QLED، میتواند نشان دهندهی این مسئله باشد که سامسونگ در بازار تلویزیونها احساس ناامنی میکند.
در انتها میتوانید ویدئوی تبلیغاتی سامسونگ را که به مقایسهی تلویزیونهای اولد الجی و QLED سامسونگ از نظر مشکل burn-in پرداخته مشاهد کنید.
اخبار تلویزیون هوشمند، آنتن مرکزی و سایر خبرهای مربوط به تکنولوژی های روز را از وبسایت شرکت هاتف دنبال نمایید.
سامسونگ در MENA Forum 2018 از سری جدید تلویزیونهای خودش با رزولوشن 8K رونمایی کرد. بر اساس این نوآوری، تلویزیون QLED 8K سامسونگ مجهز به اولین فناوری جهان برای هوش مصنوعی 8K خواهد شد که آن را به دستگاهی تعاملی و خلاق تبدیل میکند. فناوری هوش مصنوعی بکار رفته در تلویزیون QLED 8K سامسونگ از ماشین یادگیری برای تحلیل محتوا و تقویت خودکار رزولوشنهای پایین به کیفیت 8K استفاده میکند. در ادامه همراه باشید.
این تلویزیون در دستهی محصولات کوانتومدات Quantum Dot قرار میگیرد و صفحهنمایشی متفاوت در ابعاد ۸۵ اینچی دارد. با توجه به سایز آن، میتوان گفت که برای سالنهای نسبتا بزرگ پاسخگوست. بین لایههای صفحهنمایش یک لایه از ذرات کوانتومدات قرار داده شده است که باعث میشود تصویر با کیفیت بهتری نمایش داده شود. درواقع این صفحه دربرابر نور رساناست و آن را به بیرون از صفحهنمایش منتقل میکند. گفتنی است ذرات کوانتوم دات دربرابر تابش نور بسیار درخشان میشوند و رنگهای تصویر را زندهتر و شفافتر نمایش میدهند.
با بهرهمندی از قابلیتهایی مانند تقویت جزییات، کاهش نویز، احیای گوشهها و تنظیم خودکار صدا، تلویزیون QLED 8K تجربه دیداری کاربر را به بهترین حالت رسانده و هر نوع محتوایی را از هر منبعی به تصویری با کیفیت 8K تبدیل میکند.
این روزها استاندارهای متفاوتی برای تلویزیون ها یا ست تاپ باکس ها و انواع پخشکننده شامل دیجیتال ساینج و ... مانند HD Ready، Full HD یا 1080i و 1080p وجود دارد که ممکن است برای افرادی که سروکاری با این مباحث نداشته اند و یا آن را به صورت تخصصی دنبال نمی کنند کمی گیج کننده باشد که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت.
امروزه اکثر تلویزیون یا ستاپ باکس هایی که در بازار موجود می باشند از ویدیوی اچدی (HD) پشتیبانی میکند؛ بسیارند افرادی که با برخی از اصطلاحات فنی مربوط به تلویزیونها و نمایشگرها روبهرو میشوند که از جملهی آنها میتوان اصطلاحاتی چون اچدی و فول اچدی را نام برد. به راستی این دو رزولوشن تصویر چه تفاوتی با هم دارند؟
به بیانی ساده، تلویزیونها و ستاپ باکسهایی که از HD Ready پشتیبانی میکنند، میتوانند تصاویر 720p را با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل به شما نشان دهد. نمایشگر هایی که از HD+ پشتیبانی می کنند، میتوانند تصاویر 900 p را با رزولوشن 1600 در 900 پیکسل به شما نشان دهند و تلویزیونها و ستاپ باکسهای Full HD توانایی این را دارند که تصاویر 1080p را با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل در جلوی چشمان شما قرار دهند. در این بین هرچه رزولوشن بیشتر باشد، تصویر مورد نظر شفافتر به نظر میرسد.
اما ماجرا به این سادگی که برایتان شرح دادیم نیست...
اچدی ردی در مقابل اچدی و فول اچدی
ممکن است از خود بپرسید که چرا در بالا دو بار از واژهی اچدی استفاده کردیم؛ خب موضوع مهمی هست که باید بدانید. بر اساس محل زندگیتان، تعریف واژهی HD Ready اندکی متفاوت است.
در کشور ایالات متحدهی آمریکا، استفادهی یک تلویزیون از ویژگی HD Ready به این معنی است که آن تلویزیون میتواند تصاویر 720p را تولید کند و در داخل خود یک تیونر دیجیتال دارد. نکتهی مهم این است که روی تلویزیونها و دیگر دستگاهها مثل چند نوع خاص از پروژکتورها، مانیتور کامپیوترها و موارد مشابه، دقیقا یک نوع لوگوی HD Ready چاپ میشود. این در حالی است که دستگاههای پخشکنندهی یادشده (به جز تلویزیونها) در داخل خودشان تیونر دیجیتال ندارند؛ تلویزیونها از این حیث با دیگر پخشکنندههای تصاویر، تفاوت دارند.
در کشورهای اروپایی، وجود یا عدم وجود تیونر دیجیتال در دستگاه پخشکنندهی تصویر هیچ تأثیری در قرارگیری لوگوی HD Ready روی آن ندارد. تنها شرط این است که دستگاه مورد نظر، توانایی پخش تصاویر 720p را داشته باشد. البته در برخی از تلویزیونهای قدیمی، ممکن است با لوگوی HD Ready 1080p مواجه شوید؛ این لوگو دقیقا معادل لوگوی Full HD است.
بهطور عمومی، لوگوی طلاییرنگِ Full HD 1080p یک استاندارد جهانی محسوب میشود و به این معنی است که نمایشگر مورد نظر میتواند تصاویر 1080p را به نمایش بگذارد. قرارگیری لوگوی Full HD 1080p روی یک دستگاه، هیچ ربطی به داشتن یا نداشتن تیونر دیجیتال ندارد و تنها نکتهی حائز اهمیت، این است که اکثر تلویزیونهای آمریکا که روی آنها چنین لوگویی دیده میشود، در داخل خود تیونر دیجیتال دارند.
مقایسهی 720p و 1080p
از بحث لوگوها که بگذریم، به تفاوت واقعی بین دو رزولوشن اچدی و فول اچدی میرسیم. تلویزیون شما در حقیقت ویدیوها را بهصورت یک سری خطوط افقی و عمودی نشان میدهد. تلویزیون شما توانایی نمایش چند خط افقی در یک لحظه دارد؟ در تلویزیونهای اچدی، ۷۲۰ خط و در تلویزیونهای فول اچدی، ۱۰۸۰ خط.
هرچه تعداد خطوط بیشتر باشد، پیکسلهای بیشتری نیز به نمایش گذاشته میشود و نهایتا، ویدیوی شما کیفیت بهتری دارد. به همین علت است که تلویزیونهای 4K و Ultra HD میتوانند تصاویر را شفافتر از بقیهی تلویزیونها به نمایش بگذارند.
مقایسهی Progressive با Interlaced
وقتی که به مشخصات دقیق یک تلویزیون HD Ready 720p نگاه میکنید، اوضاع کمی پیچیده و گیجکننده میشود. در قسمت مشخصات تلویزیون خود، چنین جملهای را خواهید دید: «این تلویزیون، تصاویر 1080i را نشان میدهد». یادتان نرود، اینکه تلویزیونتان تصاویر 1080i را به نمایش میگذارد، به این معنی نیست که Full HD است. در واقع، فروشندهی آن تلویزیون ممکن است شما را با این ترفند که 1080i همان فول اچدی است گول بزند؛ پس خوب حواستان را در مورد این قضیه جمع کنید.
p و i به ترتیب حروف اول کلمههای Progressive و Interlaced هستند. این دو واژه امروزه به استانداردی در نمایشگرها تبدیل شدهاند و به این معنی هستند که تلویزیون مورد نظر، هر فریم از یک ویدیو را چگونه به نمایش میگذارد. همانطور که احتمالا میدانید، اکثر ویدیوها با نرخ ۲۵ فریم بر ثانیه اجرا میشوند.
در فرآیند Progressive Scan یا همان 1080p، تلویزیون میتواند در یک لحظه، تمامی ۱۰۸۰ خط افقی موجود در تصویر را به نمایش بگذارد. از طرفی در فرآیند Interlaced Scan یا همان 1080i، تلویزیون نصف خطوط افقی هر فریم را پس از نصف خطوط افقی فریم قبل، نشان میدهد. این کار باعث میشود که چشم شما فریب بخورد و فکر کند که در حال تماشای یک تصویر است؛ البته بد نیست بدانید که چشم غیر مسلح انسان میتواند تفاوت بین 1080p و 1080i را تشخیص دهد.
در یک جمله بهصورت خلاصه این موضوع را برایتان روشن میکنیم. رزولوشن 1080i یا هر عددی را که پشت آن حرف i آمده است نادیده بگیرد؛ چرا که ویدیوهای Interlaced کیفیت بالایی ندارند.
لوگوهای یادشده را در کجا پیدا خواهید کرد؟
گرچه همیشه لوگوهای HD Ready و Full HD را روی تلویزیونها میبینید؛ اما نکتهای که باید بدانید این است که چنین لوگوهایی روی دیگر گجتها مثل پروژکتورها و مانیتورها نیز وجود دارند. مهمترین نکته در مورد تلویزیون شما، به دستگاه ستاپ باکسی که دارید مربوط میشود.
قاعدهی کلی به این شکل است که اگر برای مثال تلویزیون شما 1080p و ستاپ باکستان 720p باشد، ویدیوی شما با رزولوشن پایینتر سازگار است. برخی از تلویزیونها سعی میکنند با ترفندهایی کیفیت ویدیوی شما را بالا ببرند؛ اما نتیجهی نهایی به نمایش تصاویر با کیفیت بهتر منجر نمیشود.
بهطور مشابه، اگر شما یک تلویزیون 720p داشته باشید و ارتباط تصویریتان (فرقی ندارد که یک ستاپ باکس باشد یا کنسول بازی) از نوع 1080p باشد، تصویر خروجی با رزولوشن 720p در برابر چشمان شما قرار خواهد گرفت. با این اوصاف، زمانی بالاترین کیفیت ویدیو حاصل میشود که رزولوشنهای ورودی و خروجی به یک تلویزیون، کاملا با هم سازگار باشند.
بگذارید مجددا تکرار کنیم. ستاپ باکسهای HD Ready 720p توانایی نمایش ویدیوهای 1080i را نیز دارند؛ اما سعی کنید که زیاد به این ویژگی دل نبندید؛ چرا که بین 1080i و 1080p فرسنگها فاصله وجود دارد.
اکثر تلویزیونهای امروزی از HD Ready پشتیبانی میکنند؛ پس نگران این موضوع نباشید
امروزه نگران بودن در مورد وجود برچسب HD Ready روی دستگاههای پخشکنندهی تصویر، کاری چندان منطقی نیست؛ چرا که مدتها است رزولوشن 720p به یک استاندارد پیشفرض برای تمامی دستگاههای پخشکنندهی تصویر تبدیل شده است. با این اوصاف اگر قصد خرید تلویزیون، پروژکتور، مانیتور یا هر دستگاه مشابه دیگری دارید، بهتر است بدانید که دستگاه موردنظرتان حداقل از رزولوشن 720p پشتیبانی میکند.
البته این موضوع در مورد 1080p صدق نمیکند؛ وجود برچسب Full HD روی دستگاه مورد نظرتان، به شما کمک میکند که از پشتیبانی یا عدم پشتیبانی آن دستگاه از تصاویر 1080p مطلع شوید. البته بد نیست بدانید که تقریبا تمامی تلویزیونهای هوشمند بازار که ارزش خرید دارند، از رزولوشن 1080p نیز پشتیبانی میکنند.
مقایسهی HD Ready با 4K ،Full HD و Ultra HD
طی چند سال اخیر و به لطف پیشرفت روز افزون تکنولوژی، دو لوگوی دیگر نیز به جمع لوگوهای یادشده اضافه شدهاند و امروزه از اهمیت بالایی برخوردارند: لوگوی 4K و لوگوی Ultra HD.
4K در حقیقت زیر مجموعهی Ultra HD بهحساب میآید و به این معنی است که دستگاه شما توانایی نمایش ویدیوی 2160p با رزولوشن ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل دارد. از طرفی وجود لوگوی Ultra HD یا همان Full Ultra HD روی یک تلویزیون، نشان میدهد که آن دستگاه میتواند ویدیوهای 4320p را با رزولوشن ۷۶۲۰ در ۴۳۲۰ پیکسل نشان دهد.
در حال حاضر اکثر تلویزیونها از رزولوشن Full Ultra HD پشتیبانی نمیکنند؛ اما پیشبینی میشود که طی تنها چند سال، این رزولوشن همهگیر شود و بحث تفاوت بین HD Ready و Full HD که برای خیلیها مهم است، به تفاوت بین Ultra HD و Full Ultra HD تغییر پیدا کند.
رزولوشنهای Ultra HD و Full Ultra HD تنها مربوط به تلویزیونها نیستند؛ شما برای اجرای یک ویدیو در چنین رزولوشن بالایی، باید یک پخشکنندهی Ultra HD Blu-ray نیز داشته باشید یا اینکه ویدیوی 4K را به تلویزیون خود استریم کنید.
اشتباه نکنید؛ رزولوشن با کیفیت فرق دارد
متأسفانه فروشندگان، رزولوشن تصویر را معیاری برای کیفیت آن در نظر میگیرند که این کار بههیچوجه درست نیست. در چگونگیِ به نمایش در آمدن یک ویدیو روی تلویزیون شما، چندین عامل دخیل هستند و شما نیز نباید یک دستگاه را صرفا بر اساس رزولوشنی که به نمایش میگذارد، خریداری کنید.
پنل تلویزیون، موتور داخلی آن، تکنولوژی نور پسزمینه و دیگر بخشها همچون رزولوشن از اهمیت بالایی برخوردارند.
در این مقاله از آنتن مرکزی هاتف قصد داریم تا شما را با سیستم عامل تایزن تلویزیون سامسونگ آشنا کنیم، با ما همراه باشید
نخستین سیستم عامل سامسونگ را با نام Smart Hub می شناختیم که محیطی هوشمند از اپلیکیشن ها، اتصالات ذخیره سازهای جانبی و ارتباط های بدون سیم با گوشی و تبلت های هوشمند را محیا می کرد. سامسونگ از همان ابتدا سرورهای اختصاصی خود را ایجاد کرده و با این کار ضمن افزایش سرعت، موجب بالا رفتن امنیت شد. این شرکت کره ای در سال 2015 و همزمان با معرفی سری جدید تلویزیون های کوانتومی (SUHD) ، سیستم عامل اختصاصی خود با نام TIZEN را معرفی کرد. تایزن سیستم عاملی است که مانند اندروید می تواند بر روی گجت، موبایل، تبلت و تلویزیون های هوشمند نصب گردد. اما ظاهرا موفق ترین بخش آن همانا استفاده بر بر روی تلویزیون بوده است. سامسونگ به دنبال سیستم عاملی بود که استفاده از سخت افزار را به حداقل برساند و دارای کارایی بالا در زمینه Multitasking باشد؛ چرا که این سیستم عامل می بایست در حین اجرای تلویزیون اجرا شده و همچنین علاوه بر سیستم عامل، کاربردهای دیگری را پردازش نماید. در نتیجه سیستم عامل تایزن برای تلویزیون های این شرکت در نظر گفته شد. این سیستم عامل هم اینک توسط پردازنده های 4 و 8 هسته ای سامسونگ هندل می گردد .
در تایزن آیکون ها جای خود را به یک نوار داده اند که در پایین تلویزیون قرار می گیرد. با فشردن کلید Home یک نوار کلی در پایین تلویزیون ایجاد می گردد که بخش منابع ورودی (Source)، تنظیمات و بخش هوشمند قرار دارند. همچنین در انتهای این نوار نیز آیکون مرورگر (Browser) تعبیه شده است. سامسونگ در تایزن اتصالات ورودی را برای تجهیزات ذخیره سازی بهبود بخشیده است و این سیستم عامل می تواند تا چند ذخیره ساز مانند فلش درایو و یا هارد اکسترنال را همزمان شناسایی و پیکربندی نماید. در صورت اتصال ذخیره ساز ها، یک بخش نیز برای آنها در نظر گرفته می شود. این سیستم عامل از شبکه های پخش آنلاین مانند NETFLIX با دقت 4K پشتیبانی کرده و از کدک های HEVC نیز پشتیبانی می کند. سامسونگ همچنین بخش هایی را به تایزن افزوده است که نرم افزارهای پیشنهادی، پر استفاده ترین ها در کشور مورد استفاده، برترین ها و... را به کاربران پیشنهاد می دهد. این سیستم عامل قابلیت اتصال ماوس و کیبورد را نیز داراست.
یکی از مهمترین ویژگی های آن را می توان در اتصال به سامانه هوشمند منازل (Smart Home) دانست. سامسونگ در سالهای اخیر با همکاری تولید کنندگان سخت افزارهای هوشمند سازی منازل، این امکان را به تلویزیون های خود آورده است که کاربران از طریق سیستم عامل تایزن قادر به مدیریت و کنترل آنها شوند. از کنترل چراغ های منزل گرفته تا درب پارکینگ و سامانه های تهویه منزل و... را می توان در این بخش مدیریت نمود. سامسونگ در سیستم عامل تایزن بخش های گسترده ای را با هدف همگام سازی با گوشی های موبایل، تبلت، گجت، نوت بوک و ... ایجاد کرده است. نخست می توان به بلوتوث اشاره کرد؛ به وسیله بلوتوث می توان گزینه ای را فعال کرد که پس از اتصال به گوشی های موبایل و تمامی ادوات مجهز به بلوتوث، صدای آنها از بلندگوهای تلویزیون خارج شده و یا حتی آن را از طریق کنترل تلویزیون کنترل نمود. در عین حال نیز می توان صفحه نمایش را خاموش کرد! سامسونگ چند نرم افزار اختصاصی (اپلیکیشن) را برای تبلت و گوشی های موبایل های اندروید و ios تهیه کرده است که اتصال آنها به تلویزیون را ساده می کند. همچنین می توان محتوای پخش شده از تلویزیون را بر روی گوشی های هوشمند و یا بلعکس مشاهده کرد.
نقاط قوت و برجسته |
طراحی و توسعه |
---|---|
سامانه های ارتباط با تجهیزات جانبی مانند گوشی های موبایل که در تایزن بی نظیر است، کنترل Smart Home، امنیت بالا با پروتکل GAYA، قابلیت Multitasking بالا، دسته بندی با کیفیت اپلیکشین ها و پیشنهاد هوشمند، توسعه آسان و مداوم، سازگاری با نسخه های پیشین در تلویزیون ها |
سامسونگ الکترونیک؛ کره جنوبی |